29 kwie 2021, o 12:14
29 kwie 2021, o 14:57
Powiedzmy, że na start postaci przypadałoby 6 umiejętności o poziomie kolejno 5,4,4,3,2,2. Wyjaśnię to na przykładzie Matta.7 arcymistrzowsko / nie ma sobie równych /
6 mistrzowsko / doskonale /perfekcyjnie / wspaniale
5 Biegle / płynnie / znakomicie / wyśmienicie / świetnie
4 Bardzo dobrze / bardzo sprawnie / z dużą wprawą / doświadczony / zdolny
3 Dobrze / Sprawnie / Ponadprzeciętnie / Z wprawą / umiejętnie / kompetentnie
2 Przeciętnie / Nieźle / radzi sobie / średnio / brak określenia
1 Opanował podstawy / słabo posługuje się / ćwiczy się w czymś / zdobył wiedzę / stawia pierwsze kroki
0 Brak umiejętności
W trakcie rozgrywki postaci grając ze sobą mogłyby rozwijać te umiejętności od chociażby częstotliwości używania tych umiejętności, nagród za sesje niebojowe, interakcje z innymi graczami, etc, etc. Warto nadmienić, że nie mówię tu o liczbie określonych umiejętności na jakiejś liście. Niech gracze sami określają czego potrzebują i wpisują umiejętności związane fabularnie z ich postaciami.Matt posiadałby w tym systemie następujące umiejętności:
Mechatronika - poziom 5 - świetnie radzi sobie z okrętowymi systemami automatyki, napędów oraz dystrybucji energii. Poradzi sobie również z robotyką (nie będę dalej rozpisywał)
Zarządzanie - poziom 4 - bardzo dobrze radzi sobie z zarządzeniem zespołem, ma spore doświadczenie w kierowaniu załogą statku serwisowego oraz od niedawna zarządza grupą techników na korwecie dyplomatycznej Venus [...]
Blef - poziom 4
Pilotaż - poziom 3
Ogłada - poziom 2
Medycyna - poziom 2
Można byłoby się przyczepić do tego, że trzeba ustalać stopień sukcesu przed każdym rzutem, ale korzystałem kilkukrotnie z tej pseudomechaniki wcześniej i jest ona na tyle łopatologiczna i przystępna, że urozmaica rozgrywkę i z mojego punktu widzenia nie tworzy niepotrzebnych konfliktów gracz-gracz lub gracz-prowadzący rozgrywkę niebojową. Kiedy wypełniając pustkę po Cytadeli innymi grami, stosowałem ten "system" żaden z moich współgraczy nie narzekał.Bierzemy pod uwagę kość d20, gdzie im wyższy wynik, tym lepszy rezultat. Przy czym 1 to absolutny pech (zawsze), a 20 to krytyczny sukces (zawsze).
Każdy poziom ekstra w umiejętności dawałby nam dodatkowy modyfikator do rzutu. Oto przykład.
Matt ma piąty poziom mechatroniki i wykonuje naprawę silnika (polową) by prom mógł oderwać się od ziemi. Powiedzmy, że próg sukcesu ustalimy na 12. Rzucam kością i wychodzi mi 8. Brakuje mi 4 oczek?
8 + 5 (modyfikator z poziomu mojej umiejętności niebojowej - Mechatronika) = 13
Matt jako tako poskładał prom i udaje się odlecieć
29 kwie 2021, o 16:30
29 kwie 2021, o 17:09
Ale to tylko forko i jeżeli chcemy otworzyć się na nowych graczy, nie tak zajaranych jak nasze obecne, nieduże grono, lepiej nie dodawać kolejnych modyfikatorów i innych współczynników/umiejętności/itd. Mi one nie są potrzebne do szczęścia.Vex pisze:Nie zrozum mnie źle, bo w każdej innej sytuacji lub podczas grania na żywo/w klasycznego RPG'a Twój pomysł by mi się podobał... ale
29 kwie 2021, o 17:44
Rozumiem sens, ale też napisałeś.O ile dobrze pamiętam, to nawet na Raitaro była sytuacja gdy w jakimś teście przy grzebaniu w panelu kontrolnym Vex dostał +10 za sam fakt posiadania przeszkolenia technicznego, podczas gdy Matt przy identycznym panelu dostał +20 (bo jakby nie patrzeć jest full-time mechanikiem, a nie z doskoku).
Równie dobrze ten modyfikator sytuacyjny/fabularny w związku z analogicznym rzutem w analogicznej sytuacji u innego MG mógłby wynosić +5 lub +20, bo uznałby to za adekwatne do poziomu wiedzy Vexa podczas ingerencji w panel. Zwyczajnie to uporządkujemy, aktywność niebojowa również jest źródłem konfliktów z MG.[...](z fabularnego/mechanicznego punktu widzenia), walkę w której ten rozłoży czterech innych żołnierzy, bo "fabularnie wydało mu się to fajne i będzie to dobra opowieść, więc pominął pewne elementy mechaniki lub zwiększył inne na korzyść gracza"? Jak to się ma do innych graczy?
29 kwie 2021, o 18:08
Nie wiem nawet czy nie większym niż bojowa...Matthew Tarczansky pisze:aktywność niebojowa również jest źródłem konfliktów z MG.
29 kwie 2021, o 18:44
29 kwie 2021, o 19:32
29 kwie 2021, o 19:34
29 kwie 2021, o 20:52
29 kwie 2021, o 21:42
1 maja 2021, o 12:24
1 maja 2021, o 18:06
4 maja 2021, o 03:58
10 maja 2021, o 12:14
10 maja 2021, o 12:20